Yapım Tarihi - 2011
Süre - 00:31:34
Format - Belgesel, Renkli, Türkçe
Yönetmen - Nezih Erdoğan
Müzik - Çiğdem Borucu Erdoğan
Yönetmen Yardımcısı - Özge Özyılmaz
Kurgu - Volkan Çetin
Yüz yıl öncesinin yüzleri
Prof. Dr. Nezih Erdoğan, “Sular, Sokaklar, Suratlar” projesinin artık aramızda
olmayan insanların yaşamlarını önümüze getirerek seyirciyi ölüm ve yaşam
kavramları üzerine de düşünmeye sevk edeceğini söylüyor.
İstanbul’un 20’nci yüzyıl başındaki görüntülerinden oluşan “Sular, Sokaklar,
Suratlar” adlı film projesinin ilk gösterimi 17 Şubat 2010 tarihinde
Santralistanbul’da gerçekleştirilecek.
İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Nezih
Erdoğan’nın yapımcılığını ve yönetmenliğini üstlendiği belgesel videoda Hollanda
Film Müzesi ve Avusturya Film Arşivi’nden alınan görüntülerle, eski İstanbul
portresi günümüzün müziği ve sesleriyle tekrar hayat buluyor.
Prof. Erdoğan, daha önceden de arşiv çalışmaları yaptığını fakat bunların
görsele değil belgelere dayalı olduğunu belirterek- arşiv çalışmalarını başka
çalışmalarla bir araya getirmek istediğini söylüyor:
“Belirli bir süre sonra arşivler sadece küf ve naftalin kokan belgeler olarak
kalıyor. ‘Geçmişte olan biten bir şeyle neden ilgileneyim?’ sorusuna yanıt
vermemiz gerekiyor. Aslında bu çalışmayı yapma sebeplerimden biri de bu soruya
cevap verme ihtiyacı hissetmem .”
Eski İstanbul görüntülerini izleyen kişilerin, normalde kafasını çevirip
bakmadığı yerlere, bu tarz çalışmalardan sonra daha dikkatli ve duyarlı bir
bakış açısıyla bakılabileceğinin altını çizen Nezih Erdoğan, bunun insanlarda
bir farkındalık yaratacağına inanıyor.
Estetik bir anlatım olarak arşiv görüntülerinin çok işine yaradığını belirten
Erdoğan, Avusturyalı yönetmen Gustav Deutsch’un arşivlerden yaptığı filmlerden
etkilendiğini belirtiyor:
“Bizim yaptığımız iş çok sanatsal olmasa da eski görüntülerle yeni sesleri bir
araya getirmek açısından başarılı olduğunu düşünüyorum. Özellikle o dönemde
yaşayan insanlar kendilerini kaydeden kamerayla yeni tanışmışlardı, kameraya
bakışları ve davranışları çok enteresan.”
Görüntülerin hiç birinde restorasyon olmadığının altını özellikle çizen Nezih
Erdoğan, görüntüleri orjinal halleriyle kullandıklarını vurguluyor:
“Arka plandaki lekelerin, çiziklerin, görüntüye daha fazla estetik kattığını
düşünüyorum. Bu arada şunu da eklemek lazım; görüntülerin hepsi siyah-beyaz
değil bazı yerleri renkli, eskiden filmler tint adı verilen bir teknikle
boyanıyordu. bu yüzden videoyu izlerken koyu sarı ve mavi renkler göze
çarpacak.”
Bu çalışmanın seyirciler üzerinde nasıl bir etki bırakacağı konusuna, kendi
üzerinden cevap veren Nezih Erdoğan, videoda yer alan fakat bugün aramızda
olmayan insanların, o dönemdeki renkli yaşamlarının, izleyiciler üzerinde ölüm
ve yaşam kavramlarını ön plana çıkartacağını düşünüyor.
Projelerini, gösterime girebilecek her festivalde yayınlamak istediklerini,
ancak yarışmalara katılmayacaklarını belirten Prof. Erdoğan, bu çalışmanın hiç
bir ticari çıkarının olmadığına dikkat çekerek, ücretsiz dağıtılacak olan DVD
kopyalarının hazırlanma aşamasında olduğunu söylüyor.
Müzikleri Çiğdem Borucu Erdoğan tarafından yapılan çalışmanın yönetmen
yardımcılığını Özge Özyılmaz üstlenmiş, Kurguda ise Volkan Çetin’in imzası
bulunuyor.
Kaynak
http://tr.habervesaire.com/haber/1740/
Görkem Keser
Mert Oynargül
15/02/10
Istanbul Do/Redo/Undo: Waters, Streets, Faces
This documentary is an important and pioneering contribution to the
historiography of everyday life, a field in which the social imagination,
official and formal history remain silent. I emphasize this because as opposed
to conventional documentaries, this is a new film based on historical film
sequences of people and landscapes, which in their original format comprise "high
doses" of orientalism. Istanbul Do/Redo/Undo: waters, streets, faces goes far
beyond being a simple experiment in editing and through the re-reading of
sequences shot in the past becomes a new and unique film and an invaluable
treasure of data in the field of the historiography of everyday life. - Prof.
Murat Güvenç.