Kuzgun ACAR



Doğum Tarihi - 1928, İstanbul
Ölüm Tarihi - 4 Şubat 1976, İstanbul

Abdülahet Kuzgun Çetin Acar, 1928’da dünyaya geldi. Sultanahmet Lisesi’ni bitirdikten sonra 1948’de İstanbul Güzel Sanatlar Fakültesi’ne girdi. Burada Heykel Bölümü’nü bitiren Acar, önce Prof. Rudolf Belling’in ardından da Ali Hadi Bara ve Zühtü Müridoğlu’nun öğrencisi oldu.

Bara’nın sanat anlayışından etkilendi ve geometrik-soyut tarzda, figürsüz eserler verdi. Mezun olduktan sonra serbest çalışmaya başladı. Kafes, tel kullanarak yaptığı çalışmalarla Gabo’yu anımsatan Acar, sonraları demir, çivi, tel ve ahşaptan meydana getirdiği, soyut anlayışı ve lirizmi birleştiren eserleriyle fark yarattı. Acar, ilk kişisel sergisini 1953 yılında açtı.

1961 Paris Bienali’nde çivilerden yaptığı bir eseriyle 1. oldu. Buradan kazandığı bursla Fransa’ya giden Acar, 1962’de Paris Modern Sanatlar Müzesi’nde (Musee D’Arts) bir sergi açtı. 1964’te 23. Devlet Resim Heykel Sergisi'nde Heykel dalında birinci oldu. Eserleriyle Avrupa’daki sanat çevrelerince de tanınan Acar’ın eserleri 1966’da Rodin Müzesi’nde de sergilendi.

1975’de ise Mehmet Ulusoy’un Paris’de sahnelediği Kafkas Tebeşir Dairesi adlı oyun için masklar yaptı. Çağdaş heykel sanatının öncülerinden sayılan Acar, zaman zaman eserleriyle tartışıldı. Bazı eserleri sökülüp depolara kaldırıldı. 1975 Heykel Sempozyumu için yaptığı heykel de, kaldırılmasından uzun zaman sonra Antalya’da yeniden gün yüzüne çıktı. Dev boyuttaki el heykeli, şehrin girişine yerleştirildi. İstanbul Manifaturacılar Çarşısı’ndaki Kuşlar ve Ankara Emekli Sandığı Gökdeleni’nin cephesindeki tunçtan kabartması da sanatçının en önemli çalışmalarındandır.

Acar, bir duvar rölyefi üzerinde çalışırken merdivenden düştü ve beyin kanamasını nedeniyle 4 Şubat 1976’da hayata veda etti. Çağdaş Heykel Sanatı’nın öncülerinden kabul edilen Acar, demir, çivi ve tel kullanarak yaptığı ve şiirsellikle bezediği eserleri ile tanındı.

'Yaptığım her yontuda mutlaka bir çığlık vardır.' diyen Kuzgun Acar’ın sanat ve heykelle ilgili bir yorumu şöyleydi:

Yadırgama, alışılmışla karşılaşmadan doğar. Yadırgadıkları için yeniden şüphelenenler alıştıklarını kendilerine verenleri suçlasın. Zira gümrüğü çoktan alınmış işçiliği sanat sanmak pek de övünülecek birşey olmasa gerek. Siz bir yere varmışsınızdır. O halk sizi yontar zaten. Aslında bize heykeltıraş diyorlar. Tamam doğru, biz yontuyoruz bazı şeyleri, ama aslında bizi yontan sokaktan geçen adamdır. O hesabını sorar adamdan. Bu açık, bunu o kadar uzun yıllardır, en azından bir 27 yıldır yaşadım. Ben bilmiyorum, ben mi heykel yonttum, beni mi halk yonttu. Bunu bilemem.

YÖNETMENLİĞİNİ YAPTIĞI BELGESEL FİLMLER
Kanlı Pazar - 1969 / Engin AYÇA, Ahmet SONER, Kuzgun ACAR
Hakkâri - 1968








Kuzgun Acar 1928 yılında İstanbul'da doğdu. 1953 yılında Rudolf Belling, Hadi Bara ve Zühtü Müridoğlu atölyelerinde eğitim gördüğü İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Heykel Bölümü'nden mezun oldu 1961 yılında Uluslararası Genç Sanatçılar Bienali'nde kazandığı ödül nedeniyle yabancılara ayrılan iki burstan birini kazandı. 1975 Paris Özgürlük Tiyatrosu'nda sahnelenen Bertott Brecht'in 'Kaflcas Tebeşir Dairesi adlı oyununun mask ve kostümlerini yaptı. 1976 yılında İstanbul'da öldü.

12 Mart döneminde gözaltına alınan, işkence tezgahlanandan geçen, cezaevlerinde yatan Kuzgun Acar, ölmeden önce Bayrampaşa Belediyesi ve Marmara Belediyesi için iki Atatürk heykeli üzerinde çalışmaktaydı. Ayrıca Kuzgun Acar'ın "Hakkâri" ve "Kanlı Pazar" adlı film çalışmaları vardı. Ölümünden önce 5 kişisel sergi açmıştır; ölümünden sonra ise 4 sergisi açılmıştır. Yine ölümünden önce ve sonra olmak üzere 8 karma sergiye katılmıştır.



Kaynak
Cumhuriyet
10 Şubat 2003